De Koning
De Echte Bakker

Rozijnen

Pluk-de-Herfst-aangepast

Woensdag 2 oktober 2019

Pluk de Herfst!

 

Iedere ambachtelijke bakker werkt met producten uit de natuur. Of het nou gaat om de granen voor zijn brood of de ­vruchten voor zijn gebak: hij is afhankelijk van wat de natuur te bieden heeft. De ene oogst is daarbij de andere niet. Dat betekent dat een bakker ieder seizoen weer moet experimenteren met recepturen en werkwijzen. Het vraagt om vakmanschap en aandacht om met elke oogst tot de beste, eerlijke eindproducten te komen.

Tekst en beeld: Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Pluktips

Wil je controleren of een appel rijp is? Dat is niet moeilijk. Een rijpe appel laat zichzelf makkelijk plukken, een onrijpe ­appel zit echt vast. Trek fruit nooit van de bomen: hierdoor ontstaan blutsen als ­gevolg van de druk met de vingers. ­Bovendien kunnen de stelen breken. Pluk vruchten altijd door ze met een ­zachte beweging naar boven te kantelen.

Tarwe

In de bakkerij wordt veel gebruik gemaakt van zomertarwe. Deze wordt gezaaid, tegen­woordig ook steeds meer op Nederlandse bodem, vanaf het midden van de winter tot in het voorjaar. De oogst valt tussen half augustus en het einde van september. Tarwe is, naast rijst en maïs, een van de meest gegeten granen in de wereld. Het is een eenjarig gewas en moet dus jaarlijks opnieuw worden ingezaaid. Naast zomertarwe bestaat er ook wintertarwe. Deze wordt in oktober gezaaid en na ­ongeveer tien maanden geoogst. Rusland, de Verenigde Staten, China, India en Frankrijk zijn de grootste producenten van tarwe. Maar zoals gezegd dragen ook de Nederlandse boeren inmiddels een flink steentje bij.

Vanaf de herfst werkt je ambachtelijke bakker met nieuwe krenten en rozijnen. De oogst van het jaar ervoor is soms nog wel beschikbaar, maar gebruikt hij liever niet meer. Oude zuidvruchten versuikeren en kleuren dof en donker. Ze smaken bovendien minder vol en krijgen een taaie afbeet.

Rozijnen en krenten

In Turkije en Griekenland worden vanaf medio september volop rozijnen en krenten geoogst. Deze worden veel gebruikt in de Nederlandse bakkerij. De druivenstruiken die rozijnen en krenten voortbrengen, ­lopen rond maart of april uit. In mei groeien de eerste trossen aan de takken en in september zijn de vruchten klaar om te worden geoogst. Dit gebeurt met de hand door de trossen van de takken te knippen. Hierna worden de vruchten te drogen ­gelegd in de zon op plastic folie. Het is een kritieke fase voor de zuidvruchten. Teveel zon en hitte verschroeien het product. Maar te weinig zon en soms zelfs regen ­laten het product onvoldoende drogen, wat kan leiden tot schimmel. Wanneer alles normaal verloopt, is na zeven tot tien dagen een goed gedroogde vrucht ontstaan die voor langere tijd kan worden opgeslagen.

Het vraagt om vakmanschap en ­aandacht om met elke oogst tot de beste, eerlijke ­eindproducten te komen.

Fruit

In september en oktober worden op eigen bodem volop peren geplukt. Ook dit is een delicaat proces. Te vroeg geplukte ­peren blijven smakeloos en zijn vooral te gebruiken in de keuken als stoofpeer. Te laat geplukte peren vallen gemakkelijk af, raken meer beschadigd door vogels en zijn door de ver gevorderde rijpheid ­bijna niet meer te bewaren. Appels, die van ­augustus tot en met oktober worden geoogst, zijn wat dat betreft iets gemakkelijker in de omgang. Een appel iets te vroeg plukken is geen ramp: ze kunnen makkelijk op de keukentafel afrijpen. Een overrijpe appel kan bovendien korte tijd in de boom blijven hangen: ze vallen niet direct van de takken. Doen ze dat wel, dan ben je eigenlijk te laat en is de appel alleen nog geschikt voor moes.

Speculaas brokken

Speculaasbrokken-op-bord

Donderdag 12 september 2019

Herfst

De bladeren vallen, de dagen worden korter en Gerard Cox zoemt door ons hoofd: ’t is weer voorbij die mooie zomer… Als Echte bakker vinden we dat helemaal niet erg. We kijken in deze periode stiekem al een beetje vooruit naar de decembermaand, waarin we zoveel mooie, traditionele producten maken die passen bij onze feestdagen. We denken na over de inkoop van ingrediënten en verpakkingen.

Maar eerst genieten we nog van dit seizoen: de herfst. Is er een beter moment voor koffie en thee met koek, speculaasjes, chocolade en andere lekkers uit ons assortiment? In de herfst werken we met nieuwe oogsten van tarwe, zuidvruchten en diverse fruitsoorten. We passen waar nodig onze recepturen aan, leren van nieuwe eigenschappen van onze natuurlijke ingrediënten en komen, soms in samenwerking met onze lokale leveranciers, tot de beste smaken. Speculaas, appeltaarten met noten, amandelspijs, kruidige specerijen… Het ruikt in elk geval heerlijk in onze bakkerij!

Rozijnenbol

Krentenbol-of-rozijnenbol

Donderdag 27 juni 2019

De paden op, brood past bij buiten bewegen.

 

Nu de dagen lekker lang zijn en je ook na werktijd nog gemakkelijk op pad kunt, kiezen we voor buiten sporten. Hardlopen, bootcampen of gewoon een flinke wandeling of stevige fietstocht. Buiten bewegen geeft inspiratie en energie. Mits je daar natuurlijk de juiste voeding tegenover zet. Brood past met zijn koolhydraten, eiwitten, vitamines, mineralen en vezels uitstekend bij een gezonde, actieve en sportieve levensstijl.

Wie intensief sport, verbruikt onder andere meer koolhydraten. Hierdoor ontstaat een verhoogde behoefte aan energie. Aan deze behoefte kan op gezonde wijze worden voldaan door bijvoorbeeld meer brood te eten. Volkorenbrood is in dat geval een goede keuze, omdat het onder meer complexe koolhydraten, voedingsvezels en mineralen zoals magnesium bevat.

Deze voedingstoffen zorgen voor een langdurige beschikbaarheid van energie en zijn goed voor de werking van de spieren. Brood bevat vooral langzame koolhydraten die het lichaam nieuwe energie geven. Bovendien levert brood eiwitten en vitamines, waaraan een hogere behoefte ontstaat bij meer lichamelijke activiteit.

Koolhydraten, vezels en eiwitten

Het verschilt per persoon welke voeding wel en niet goed valt vlak voor het sporten en hoe kort van tevoren je nog iets kunt of misschien zelfs met eten. De stelregel is: snelle koolhydraten, een beetje vezels en weinig vet tijdens de training en veel vezels en eiwitten daarna. Een mix van snelle en langzame koolhydraten heeft zowel voor als na een wedstrijd de voorkeur.

Balans

Wil je door te sporten op gewicht blijven of misschien zelfs wat afvallen? Zorg er dan voor dat je niet teveel gaat eten, maar juist profiteert van die verbranding van koolhydraten. Pas wanneer je drie uur of meer per week intensief sport, kun je ook meer eten zonder hiervan aan te komen. Bijvoorbeeld één of twee belegde boterhammen extra, een handje noten of zuivelvruchten of een schaaltje yoghurt met muesli en fruit. Sport je op recreatief niveau, dan heb je aan een gezonde voeding als basis genoeg. Denk daarbij aan een gevarieerd eetpatroon met voldoende groeten, fruit, vocht, vlees, vis, zuivel of andere eiwitbron en natuurlijk ook (volkoren) brood, pasta of rijst.

Tijd voor herstel

Na afloop van een training heeft je lichaam vooral eiwitten nodig voor het herstel van spieren. Na een intensieve workout gaat het om circa twintig gram eiwitten. Ook vezels, vitaminen, mineralen en vocht zijn na een training van essentieel belang voor het herstel. Eet bijvoorbeeld twee volkoren of meergranen boterhammen met zaden en pitten voor extra eiwitten, belegd met 30+ kaas of vleeswaren en drink voldoende. Brood levert met zes sneetjes per dag 20-25% van de totale eiwitbehoefte.

Conditie en kracht

Houd je eigenlijk niet van sporten en vind je het lastig om jezelf te motiveren? Weet dan dat je de resultaten van een training wellicht niet direct ziet, maar dat je met iedere training wel degelijk aan je lichaam werkt. Je conditie verbetert en je krijgt meer kracht. Bovendien werk je tijdens elk moment van beweging aan je gezondheid. Zoek daarom een sport of training die je leuk vindt. Zo houd je het vol en geniet je extra van een lekkere boterham!

Snel energie opnemen

Wil je tijdens een training snel energie opnemen? Eet dan bijvoorbeeld een krentenbol. Deze heeft door de aanwezige krenten en rozijnen een bepaalde verhouding van natuurlijke suikers (uit de rozijnen) en langzame complexe koolhydraten (uit het graan). Hierdoor levert een krentenbol veel energie. Bovendien bevat een krentenbol eiwitten en vezels.

Hardlopen

Een abonnement op een sportschool of investeren in dure apparaten is helemaal niet nodig als je fit(ter) wilt worden. Hardlopen kan altijd! Zorg dat je voldoende drinkt voor, tijdens en na je ronde om je vochtniveau op peil te houden. Loop je langer dan één tot anderhalf uur per keer, dan is het verstandig om je energievoorraad op peil te houden met bijvoorbeeld een boterham, een mueslireep of een plak ontbijtkoek. Eet je niets, dan kan de glycogeenvoorraad oftewel de energievoorraad in je spieren uitgeput raken. Dit voorkom je door producten met koolhydraten te eten. Tot een uur voordat je gaat hardlopen, kun je ook gerust een belegde boterham of een krentenbol eten.

Energiebron

Brood is voor de gemiddelde Nederlander een belangrijke bron van energie: gemiddeld zestien procent van onze dagelijkse energie komt uit onze broodconsumptie. De Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten veertig tot zeventig procent van zijn energie uit koolhydraten haalt. Deze koolhydraten kunnen het beste worden gegeten in de vorm van bijvoorbeeld volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, peulvruchten, groente en fruit. Koolhydraten leveren per gram 4 kilocalorieën (kcal). Dat is minder dan vet (9 kcal) en evenveel als eiwit.

Al onze producten zijn er om u te voeden. Om u te verwennen en te verrassen. Iedere dag weer spannen wij ons in om het allerbeste, allermooiste en allerlekkerste aan u te presenteren. We waarderen uw komst en zien u graag terug! Heeft u vragen laat het ons weten en wij helpen u graag persoonlijk verder.

Vriendelijke groet,

Alwin en Heleen de Koning
en het gehele team van;
De Koning, De Echte Bakker
Beste Echte Bakker Zuid-West Nederland 2019

Bron: Stichting ambachtelijke bakkerij

GildeSpelt extra

GildeSpelt-busbrood-400-gram

Woensdag 19 juni 2019

Wat is GildeSpelt extra?

 

100% Speltbrood, speciaal voor De Echte Bakker is dit unieke brood ontwikkeld. De basis van GildeSpelt extra is natuurlijk 100% speltbloem waaraan gebroken, gepofte speltkorrels zijn toegevoegd. Het milde aroma van spelt komt daarmee nog beter tot zijn recht. Naast de gepofte spelt zijn ook gezonde zaden zoals zonnebloempitten, lijnzaad en lupine in het brood verwerkt.

Met name zonnebloempitten en lijnzaad bevatten veel nuttige onverzadigde vetzuren. En de lupinegrits en de gepofte speltkorrels zorgen voor een stevige boterham met een extra bite.

X-factor

Aangename smaak De combinatie van alle ingrediënten maken GildeSpelt extra een gezond brood met een unieke kruimstructuur en zeer aangename milde smaak. GildeSpelt extra; het brood met de X-factor Let op: Speltbrood bevat tarwegluten.

GildeSpelt extra is alleen bij de Echte Bakker verkrijgbaar!

Brood spiesjes mmm...

Fruit3

Dinsdag 28 mei 2019

Er op uit!

Wat is Nederland toch mooi! Nu het weer lang licht is en we extra veel vrije dagen en lange weekenden hebben, trekken we er massaal op uit. Richting de bossen voor een stevige wandeling of mooie fietstocht. Of richting de zee om flink uit te waaien of lekker bij te bruinen. Voor al die uitstapjes staan wij als Echte bakker voor uw klaar. We hebben lekker stevige boterhammen om te smeren voor onderweg. Mooie broodjes voor een picknick. En natuurlijk iets lekkers als dessert.

Onze producten.

Al onze producten zijn er om u te voeden. Om u te verwennen en te verrassen. Iedere dag weer spannen wij ons in om het allerbeste, allermooiste en allerlekkerste aan u te presenteren. We waarderen uw komst en zien u graag terug!

Heeft u vragen laat het ons weten en wij helpen u graag persoonlijk verder.

Vriendelijke groet,

Alwin en Heleen de Koning
en het gehele team van;
De Koning, De Echte Bakker
Beste Echte Bakker Zuid-West Nederland 2019

Broodkorst.

Maandag 13 mei 2019

Broodkorst.

De korst van de boterham is even gezond als de binnenkant van het brood, die we ook wel de ‘kruim’ noemen. De binnen- en buitenkant van het brood zijn tenslotte uit één en hetzelfde deeg gemaakt. Ook tijdens het bakken in de oven gaan geen voedingstoffen uitsluitend in de korst zitten.

De korst heeft wel een sterkere smaak.

De korst heeft wel een sterkere smaak. Veel kinderen moeten daaraan wennen. Toch is het zeker aan te bevelen om je kind ook de korstjes van brood te geven. Korstjes stimuleren het kauwen en bovendien leer je zo je kind van jongs af aan om ook de korstjes op te eten.

Moederdag producten.

Maandag 6 mei 2019

I Love mama

 

Iedere tweede zondag in mei is het Moederdag: dé dag om uw moeder in de watten te leggen. Met iets lekkers van uw Echte Bakker bijvoorbeeld! We hebben lekkere broodjes in overvloed en een heerlijk assortiment aan taartjes, chocolade, bonbons en een cadeau paper bag lekker gevuld met heerlijk producten. Ook kunnen we een taart met een persoonlijke foto of een heerlijk ontbijt verzorgen. Zo kunt u moeder verrassen met een lekker, origineel cadeau. En wie weet kunt u ook zelf mee smullen.

 

Paasbrood

Maandag, 15 april 2019

Feestdagen in het voorjaar.

Tulpenbollen die beginnen uit te lopen, lammetjes in de wei en een zonnetje. De komende maanden gaan we volop van het voorjaar genieten. Het weer begint ons naar buiten te lokken. Maar goed dat er in deze periode diverse feest- en dus vrije dagen vallen.

Pasen.
Wie bepaalt er eigenlijk wanneer het Pasen, Pinksteren of Hemelvaart is? Het ene jaar valt het vroeg, dit jaar valt het laat. Volgens de christelijke kalender is Pasen het uitgangspunt voor de diverse feestdagen. Pasen valt op de eerste volle maan na het begin van de lente op 21 maart. De vroegste Eerste Paasdag is dus op 22 maart, de laatste op 25 april. Hemelvaartsdag is vervolgens altijd 39 dagen na de Paaszondag en Pinksteren valt altijd op de zevende zondag na Pasen.

Carnaval
Ook het moment waarop Carnaval wordt gevierd, hangt samen met deze kalender. Volgends de traditie vieren we carnaval namelijk op de drie dagen voor Aswoensdag: op een zondag, maandag en dinsdag dus. Tijdens deze dagen bereidt men zich eigenlijk voor op de vastentijd, die op Aswoensdag begint en veertig dagen duurt. Overigens zitten er precies 46 dagen tussen Aswoensdag en Paaszondag: op de zondagen wordt door katholieken namelijk niet gevast.

Genieten waar het kan!

Deze periode staat in het teken van Pasen. We maken talloze chocolade eieren, hazen en pakketten al dan niet gevuld, en bakken opnieuw onze mooie en lekkere stollen: ditmaal voor het paasontbijt of een uitgebreide brunch. Pasen, en ook de andere lange weekenden in deze periode, lenen zich natuurlijk uitstekend voor een verlengt ontbijt. Daarvoor kom je toch zeker even bij ons langs? We hebben de lekkerste broodjes en ook allerhande zoete verrassingen voor net dat beetje extra op tafel. Gezond waar het moet, genieten waar het kan.

 

Croutons

Zaterdag 2 maart 2019

Tip voor in het weekend.
Heeft u weleens brood over? Wist u dat u daar heel goed croutons van kunt maken? Snijd het brood zonder korsten in stukjes en mix deze met wat olijfolie en eventueel een teentje fijngesneden knoflook. Bak de blokjes ongeveer 20 minuten op een bakplaat in de oven (190 °C). Lekker over een salade of door de soep! Grotere croutons kunt u ook prima zo eten, eventueel met een dipsausje of kruidenolie.

Voor de liefste!

Woensdag 6 februari 2019

Waar komt Valentijnsdag eigenlijk vandaan?

 

Al in het jaar 496 wordt 14 februari door Paus Gelasius de Eerste uitgeroepen tot de dag van de heilige Valentinus. Van hem wordt beweerd dat hij jonge stellen met elkaar in de echt verbond, wat door toemalig keizer Claudius strikt verboden was.

Hij was namelijk van mening dat ongehuwde mannen betere soldaten waren. Zij zaten tenmiste niet met hun hoofd in de wolken! Als de keizer ontdekt dat Valentinus zijn regels met voeten treed, laat hij de priester martelen en onthoofden.

Vlak voordat zijn dood wordt voltrokken, steekt Valentijn het dochtertje van de gevangenbewaarder een klein briefje toe. ‘Van je Valentijn’, staat erop. Een traditie is geboren.

‘Van je Valentijn’

Valentijn is een dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven met bijvoorbeeld cadeautjes, bonbons, bloemen of kaarten.

 

Brood.

Donderdag 31 januari 2019

Bewaartips! 

Tip van deze week: "In Nederland eten we ruim 50 kg brood per persoon per jaar. Helaas wordt er ook veel brood weggegooid.

Jammer!

Jammer! Daarom geven we graag bewaartips: brood kunt u het beste in een plastic zak bewaren en opbergen in een afgesloten broodtrommel. Bewaar brood met een krokante korst, zoals desembrood, bij voorkeur in een papieren (brood)zak. Maar doe brood nooit in de koelkast, dan droogt het uit en wordt het sneller oud. U kunt brood wel tot vier weken in een plastic zak invriezen, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat."

De Koning, De Echte Bakker

Oranjeplein 14
3297 CV Puttershoek
078-6761938
078-6766782

Openingstijden

maandag 08:00 - 17:30
dinsdag 08:00 - 17:30
woensdag 08:00 - 17:30
donderdag 08:00 - 17:30
vrijdag 08:00 - 20:00
zaterdag 07:30 - 17:00
zondag Gesloten